وب سایت فرهنگی_آموزشی رضایی

دبیر زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2

وب سایت فرهنگی_آموزشی رضایی

دبیر زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2

وب سایت فرهنگی_آموزشی رضایی
اینجانب سعیدرضائی دبیر زبان و ادبیات فارسی ناحیه دو رشت،
و معاون دبیرستان معارف اسلامی صدرای رشت این وب سایت را طراحی نموده ام .
هدفم از ایجاد این وب سایت، به اشتراک گذاشتن مطالب علمی ، تربیتی و فرهنگی می باشد . برای دانش آموزان نیز مطالب آموزشی به صورت رایگان به اشتراک خواهم گذاشت تا رسالت معلمی خودم را نیز به جا آورده باشم . نظرات و پسشنهادات خود را برایم ارسال کنید حتما میخوانم و پاسخ می دهم.
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات
۱۰ فروردين ۹۵ ، ۰۲:۰۶

چگونه انسان ها را بشناسیم؟


بزرگی هست دردنیا ،خدانام                

که بایادی کند، دلها،چه آرام


با سلام

امروز میخوام یه چیزایی بنویسم که بیشتر آدمای دور و اطرافتون رو بشناسید. شناخت آدما باعث میشه بهترین  تصمیم گیری رودر رفتار با آنها داشته باشیم.یعنی بدونیم چطور با آنها رفتار کنیم تا مشکلی در ارتباط با آنها نداشته باشیم.

اگر انسانها بتوانند از اطرافیان خود و کسانی که با آنها در روابط اجتماعی شان در تماس هستند ، شناختی کامل تر داشته باشند، بی تردید خواهند توانست با آنان رابطه ای سالم تر، سنجیده تر ، ماندگارتر و رابطه ای بدون برد و باخت، بدون آزردن و آزرده شدن، بدون آسیب دیدن و آسیب زدن داشته باشند....در ادامه مطلب تا آخر و با دقت کافی بخونید چون واقعا در زندگی شخصیتون به دردتون میخوره ....

مسئله شناخت ،زمانی نگران کننده می شود که به فکر بزرگترین سرمایه گذاری عاطفی زندگیمان می افتیم. اندیشه یافتن همدم و همراهی همیشگی....
یافتن همسر مناسب که درک و فهم آن را داشته باشد که ما چه انتظاری از او داریم...
برای شناخت هر انسان از چند طریق می توان اقدام کرد. اگرچه شناخت کامل از مجموع این راهها به دست می آید ، اما معمولا نمی توان به تمامی آنها اقدام کرد...

راههای اصلی برای شناخت انسان عبارتند از:

-1 –شناسایی بر مبنای خصوصیات ظاهری جسم (مورفولوژی) که مشتمل بر شناسایی چهره و اندام است.

-2 –
شناسایی از طریق فیزیولوژی و شاخه های علم زیست شناسی مانند گروه های خونی.

3-شناسایی بر مبنای روان شناسی،  ویژگی های رفتاری و خلق و خو، شخصیت و ویژگی های کلامی.

4 –-شناسایی بر مبنای آثار انسانی از قبیل خط شناسی، امضاء شناسی و بررسی نقاشی و طراحی.
 
بسیار مهم است که تشخیص دهیم فردی که با او صحبت می کنیم آیا از نظر روانی سالم است یا بیمار. این کار با بررسی جنبه هایی از تکلم و رفتارهای طرف مقابل انجام می گیرد.

اگر شخص احساس کند که مصاحبه کننده از ویژگی هایی چون خلوص و قدرت حل مشکلات او برخوردار است و حالتی دوستانه و غیرسلطه جویانه دارد، رابطه اطمینان بخش ایجاد می شود.
توانایی ایجاد رابطه خوب با فرد دیگر چیزی است که به دست آوردن آن به زمان زیادی نیاز دارد اما این کار با افزایش تجربه و اعتماد آسان تر می گردد.

برخورد افراد با "وقت" ، بخش مهمی از شخصیت آنان را نشان می دهد. اگر با کسی قرار ملاقات دارید و او چند دقیقه زودتر از موعد در محل حضور یابد طبیعی است. اما فردی که مضطرب باشد، ممکن است حتی نیم ساعت زودتر در محل حاضر شود ولی معمولا افراد وسواسی دقیقا راس دقیقه و ثانیه خود را به محل ملاقات می رسانند و فردی که در حضور به موقع خیلی تاخیر می کند نیز می تواند دارای اشکال باشد.

انسان سالم در برخورد با دیگران می داند و باید بداند که هر فرد برحسب موقعیت و جایگاهی که دارد به میزانی مشخص و محدود می تواند مورد اعتماد واقع شود و همان گونه که اعتماد بیش از حد و غیرضروری به افراد ، می تواند مشکل آفرین باشد . بدبینی و بی اعتمادی به دیگران نیز می تواند زندگی را فلج کند و آدمی را تحت فشارهای روانی قرار دهد.

 آنان که در زندگی و دادوستدهای عاطفی شان تنها به دنبال منافع خویش اند و همواره ترازویی در پیش رویشان قرار داده اند که مبادا بیش از آنچه از دیگران دریافت می دارند به آنها ببخشایند، غافلند که اگر پروردگار عالمیان می خواست با میزان اعمال و گفتار و نیات انسانها به آنان لطف کند و آنان را مورد عنایت خود قرار دهد شاید هیچ یک از ما بندگان سزاوار موهبت ها و نعمت ها و گره گشایی های آن بی همتای مهربان نبودیم.
بعضی از افراد دارای شخصیت درونگرا هستند. ظاهری خونسرد و آرام دارند و نوعی عدم تعلق خاطر در آنان به چشم می خورد. این اشخاص عموما خود را کنترل می کنند و افکار و احساسات خود را ابراز نمی دارند و اگر قرار باشند این تیپ شخصیتی با تیپ برونگرا و گرم و اجتماعی رابطه دوستی و همکاری برقرار کند دچار مشکلات فراوانی می شود و آن دو از این همراهی با هم رنج می بینند.

 دمدمی مزاج بودن در دوست داشتن دیگران یک نوع بازی است که منبع عدم ایمنی در فرد است. افرادی که به این بازی تن در می دهند هرگز برای یک احساس عمیق و پابرجا تربیت نشده اند. ایجاد روابط عمیق در انسانها می تواند امنیت خاطر به همراه بیاورد و با شناسایی بیشتر از خویش و اطمینان فراوان تر به خود ، می توان این حس امنیت را در درون خود وسعت بخشید.

 در مورد پرش افکار می توانیم بگوئیم : هرچه به میدان دید فرد وارد شود توجهش را جلب نموده و فکرش را اشغال می کند و مسیر اندیشه اش را عوض می کند. پرش فکر از موضوعی به موضوع دیگر چنان سریع است که درک هرگونه معنا و مفهوم کلی از صحبت های او بسیار مشکل است.

 به دلیل آن که در ملاقات اول یک سری اطلاعات لازم برای ما فراهم می شود بهتر است بین دیدار اول و دوم چند روزی فاصله باشد. مهمترین تکنیک در گفتگو برای شناسایی افراد آن است که بگذارید او هرطور که مایل است و به هر ترتیب که خود مهم تلقی می کند داستان زندگیش را شرح دهد. 

گاهی افراد هنگام بیان مطالبشان مقاومت می کنند.(قابل توجه لجباز ها) مقاومت ، به هرگونه رفتار طرف مقابل که گفتگو را محدود کند گفته می شود. الگوی مقاومت می تواند به صورت سکوت، پرحرفی، توجیه عقلانی یا انتقال ذهنی با یکی از مراحل زندگی باشد.

یک روش مفید دیگر برای آشنا سازی طرف مقابل با هیجان های خود این است که وقتی اظهارات کلی در مورد زندگی اش بیان می کند ، از او بخواهید نمونه هایی در این زمینه بیان کند. با این کار او ناگزیر است روی آن خاطره تمرکز یا مجددا در ذهن خویش زنده کند و او هنگام زنده شدن خاطرات ناراحتی برانگیز خود عواطف همراه با آنها را نیز نشان دهد یا بخواهد هیجان های خودش را کنترل کند.

اشخاص لوده(خوش طبع و بذله گوی) کسانی هستند که فکر می کنند با دلقک بازی می توانند توجه دیگران را به خود جلب کنند. اینها نقشی را برگزیده اند تا در پناه آن در اجتماع مشکلات خود را با فرار از واقعیت ها فراموش کنند و توجهی را که همواره می طلبیده اند و شاید از کودکی تشنه آن بوده اند و به دست نیاورده اند این گونه به دست آورند. اصولا برای بعضی ها مسخرگی ، نوعی راه فرار در مواجه با مسائل جدی روزگار است.

 ویژگی هایی  افراد پرخاشگر:

در حالت استراحت، ابروهای گره کرده، شصت های درهم فرورفته وفک فشرده ؛ در حال کار و فعالیت، فریادکشان و متظاهرند، همه افراد را مسخره می کنند و دست می اندازند و همیشه جواب آماده در آستین دارند. همیشه اوقات چهره ای گرفته و پر از باد نخوت دارند و در برابر هر موقعیت تازه ای لحظه ای دست از تهاجم می کشند و به بررسی اوضاع پیرامونی می پردازند.
 

اگر عمری باقی بود 4 روش شناخت انسان یعنی شناخت از روی خصوصیات ظاهری وجسمانی(کف دست و..)، شناخت از روی گروه خونی ،شناخت بر مبنای آثار انسانی و شناخت برمبنای روانشناسی را در همین وب سایت  منتشر خواهم کرد .

کلیه 4 روش به صورت عملی و کاربردی تست شده و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست .

تا درودی دیگر به درود

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۰
سعیدرضائی

نظرات  (۳)

۱۰ فروردين ۹۵ ، ۰۲:۱۳ سیّد محمد جعاوله
موفق باشید
پاسخ:
ممنون
۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۲۱ زمزمه باران...
خوندم..
ممنون از ین مطلب خوبتون..

کاش کمی خودمونی تر می نوشتین..
در مورد افراد شوخ طبع قبول ندارم..شوخ طبعی برای فرار از واقعیت نیست..
برعکس کسانی که میگن آدمهای شوخ طبع بیخیال ان..این طور نیست..
روایت داریم که مومن غمش تو دلش هست و لبخند به لب و یا هون شادی در چهره..
بذله گویی اون هم با رعایت جوانب سفارش شده..اما نه در اون حدی که از یاد خدا غافل شد...

میشه آدمها را در 90 ثانیه شناخت...

پاسخ:
سلام 
دیگه خودمانی تر از این نمیشد 
افراد شوخ طبع  که همشون اونطوری نیستن . اکثرا ادمای بذله گوی برای فرار از واقعیت ها  و یا جلب توجه دلقک بازی در میارن 
شما قبول نداری اما روانشناسان قبول دارند . کتاب هایی که مطالعه کردم قبول دارند . لطفا هر حرف علمی خواستید بزنید منبع ذکر کنید . اگه حرف خودتون هست ثابت کنید تا ما هم استفاده کنیم . 
شما میگی بذله گویی اون هم با رعایت جوانب سفارش شده..اما نه در اون حدی که از یاد خدا غافل شد......من نشنیدم سفارش بشه ...لطفا بگید کجا که منم استفاده کنم .... طرف چهل ساله  داره با یه نفر زندگی میکنه هنوز میگه نشناختمت بعد شما میگی در 90 ثانیه ؟؟؟؟؟اصلا اساس علمی نداره این حرفتون .... کجا این آمده ؟؟؟؟
زن و شوهر بعد از چندین سال هنوز نتونستند همدیگه رو بشناسند .... انتشار ندید این حرفا رو
کدوم روانشناس یا شخص بزرگی گفته  این حروف رو ؟؟؟؟؟منبع ذکر کنید 
از خودتون در آوردید شاید ؟؟؟؟ها؟؟؟؟؟؟....شاید توی چهارتا سایت و وبلاگ که بار علمی نداره خوندید .....
برادر به برادر  بعد از چندین سال میگه نمیشناسمت ...بعد چطور این حرفو می زنید شما /////؟؟؟؟؟منبع معتبر و دلیل بگید ما هم بدونیم و قانع بشیم ....

۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۱۱ زمزمه باران...
(شناخت در 90 ثانیه)کتابی در این زمینه هست...

روانشناس ها؟؟!!!!
استثناء نداریم و همه چیز مطلق هست؟؟؟؟
روان شناس ها میگن پس صد در صد درسته؟؟؟؟ممکن نیست اشتباه کنن؟؟؟
شما بهتره برای مطالبتون منابع هم ذکر کنید..

ممکنه کسی درونگرا باشه اما خصلتهای برونگرایی داشته باشه..

شوخ طبعی خوبه..اما در حد مجازش..
من نظر شخصی ام گفتم..
اما حتما در مورد شوخ طبعی از منابع معتبر براتون مطلب میذارم..



پاسخ:
سلام علیکم 
استثنا داریم و این امر مطلق نیست بلکه نسبی است اما ۹۰ درصد میشه گفت مطلق هست 
همچین کتابی ندیدم و فکر نکنم وجود خارجی داشته باشه 
اگه هست اسم نویسنده رو لطف کنید که بررسی کنم 
اما کتاب شناخت ادیان تاریخ در ۹۰ ثانیه موجوده ....اما روانشناسی و شناخت انسان بعید می دونم 
ممکنه روانشناسان هم اشتباه کنند اما خیلی کم احتمال داره چون مشاهدات انها اثبات شده است ....
درونگرا درونگراست و برونگرا هم برونگرا ....
حدیث در مورد شوخ طبعی گفتید هست لطفا با منبع ذکر کنید 
نظر شخصی شما هم مورد احترام می باشد . اما منطقی باشد 
مطالب من از منابع معتبر هست و من در آوردی نیست 
فی امان الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">